السيد الخميني
424
استفتائات امام خمينى ( موسوعة الإمام الخميني 32 الى 41 ) ( فارسى )
گفت : از اواخر و يا اواسط عمر نماز و روزه را به جاى مىآورد ، منتها نه به طور مرتب ، و در حدود 40 الى 50 روز به فوتش سكتهء مغزى نموده و قادر به انجام نماز و روزه نبوده و وصيت هم ننموده بود . تكليف شرعى اينجانب از نظر نماز و روزه چگونه خواهد بود ؟ بسمه تعالى ، هر مقدار يقين داريد كه نماز و روزه بر او واجب بوده و ترك كرده را قضا كنيد . 3 . اگر در وصيتنامهام كه تنها خودم امضا نمودهام چيزى - مثلًا دو دانگ خانهاى كه دارم - به مادرم بخواهم ببخشم ، از نظر قانونى و شرعى آيا قابل اجرا خواهد بود و يا خير راه ديگر دارد ؟ و آن راه چگونه است ؟ بسمه تعالى ، بخشش نسبت به بعد از مردن صحيح نيست و مىتوانيد در حيات خود به او ببخشيد و تحويل او دهيد . [ سؤال 2068 ] 920621 بسمه تعالى 24 / 7 / 1361 دفتر حضرت آيت اللَّه العظمى امام خمينى ، مدّ ظله العالى محترماً اينجانب منزل مسكونى در شهرستان دارم كه همسر و فرزندم در شهرستان مىباشند و اكنون در تهران مشغول به كار شدم و تمامى هفته را در تهران منزل مادرم هستم ؛ فقط شبهاى جمعه و روز جمعه را به شهرستان مىروم . اكنون مستدعى است تكليف انجام فرائض نمازهاى يوميهام را بفرماييد چگونه مىبايست ادا كنم ؟ آيا نمازها در كجا شكسته مىباشد در صورتى كه در تهران كارم دائمى خواهد بود ؟ و من اللَّه التوفيق بسمه تعالى ، اگر تهران محل تولد شما است و در آن بزرگ شدهايد ، محدودهء تهران قبل از كبيره شدن آن ، وطن شما محسوب است و در محل سكونت چنانچه محل تولد شما نباشد و قصد ماندن هميشه هم در آن نداريد ، حكم مسافر داريد ؛ و صور ديگرى هم در مسأله هست كه با مراجعه به رسالهء عمليه معلوم مىشود .